El dia 28 de març, en el darrer Ple abans de Pasqua,
el Parlament de Catalunya va aprovar una moció en la que insta el Govern de
la Generalitat a reactivar les convocatòries de les lleis de Barris i d’Urbanitzacions.
Com es ben sabut, l’any 2011 el Govern, tot i l’existència prèvia d’un pronunciament parlamentari favorable a la seva continuïtat, va interrompre les convocatòries
anuals de la Llei de Barris al·legant manca de disponibilitat econòmica. La mateixa decisió es va aplicar a la Llei d'Urbanitzacions. Aquesta situació s’ha
perllongat durant l’any 2012. Així mateix, el Govern va anunciar als ajuntaments
participants en el programa que no podria incloure en els pressupostos de 2012 les partides necessàries per satisfer la despesa que els ajuntaments certifiquessin durant
aquest any.
La aplicació de la Llei 2/2004, de millora debarris, viles i àrees urbanes que requereixen d’atenció especial va donar lloc
entre 2004 i 2010 a la celebració de 7 convocatòries successives que varen
permetre emprendre actuacions de rehabilitació integral en 141 barris d’arreu
de Catalunya, amb una inversió total compromesa de 1.330 M €, aportats per la
Generalitat i els ajuntaments, dels quals el mes de desembre de 2010 se n’havien
invertit efectivament 513 M €.
Per la seva banda, la Llei 3/2009, de regularització i millora de les urbanitzacions amb dèficits urbanístics, va
permetre, a través d’un programa pilot i de dues convocatòries (corresponents
als anys 2009 i 2010), promoure actuacions de regularització i millora en 98 urbanitzacions afectades per una assenyalada manca serveis i, en molts casos, per problemàtica
social.
La suspensió de les convocatòries de la Llei de Barris
i, en particular, la dificultat en la satisfacció de pagaments durant l’any 2012 ha aixecat
preocupació des de sectors i poblacions afectades. Així s’ha argumentat que, tot
i les circumstàncies econòmiques, resulta inadequat suprimir ajuts per
a les àrees urbanes més desafavorides, just en el moment en que per efecte de
la crisi econòmica tendeix a créixer-hi la problemàtica social. D’altra banda,
els ajuntaments han indicat que la despesa a certificar durant l’any 2012 corresponia
en bona mesura a actuacions de l’exercici 2011 i, per tant, ja acordades i
realitzades.
Davant d’aquesta situació el Parlament de
Catalunya ha aprovat la Moció 84/IX que en la seva part dispositiva diu:
"El Parlament de Catalunya
insta el Govern a:
a) Garantir la continuïtat
de l’aplicació i el desplegament de la Llei 2/2004, del 4 de juny, de millora
de barris, àrees urbanes i viles que requereixen una atenció especial, mitjançant
la convocatòria anual per a l’any 2013, per a la presentació de projectes de
millora de barris, àrees urbanes i viles.
b) Garantir a tots els ajuntaments
que estan pendents de liquidació de pagaments per part de la Generalitat un
sistema de finançament que els permeti continuar l’execució dels projectes del
Pla de barris.
c) Garantir la convocatòria
d’ajuts del Fons per a la regularització de les urbanitzacions amb dèficits
urbanístics per a l’any 2013."
La moció, impulsada pel Grup Parlamentari
Socialista, ha comptat amb el suport unànime de la Cambra, (amb l’excepció de l’abstenció
del Grup de Convergència i Unió pel què fa a l’apartat c). El seu text complert
pot consultar-se al Butlletí Oficial del Parlament de Catalunya. L’aprovació de la resolució amb un nivell tan alt de consens parlamentari és una excel·lent
notícia per als ajuntaments i, sobretot, per als ciutadans que resideixen en
els barris i urbanitzacions desafavorides, particularment afectats per la crisi
econòmica. Caldrà estar amatent ara al seu compliment.