Com dèiem fa uns dies, el tema de les polítiques territorials ha estat
gairebé del tot absent del debat de la campanya electoral que avui es clou. Això
és tant més sorprenent si es tenen en compte els efectes que la crisi econòmica
està tenint sobre el territori –en l’agreujament de les desigualtats urbanes,
les dificultats per mantenir serveis, en les incògnites en matèria d’infraestructures-
i la importància que les polítiques territorials i urbanístiques podrien revestir tant a l’hora
de pal·liar els perjudicis que la crisi ocasiona als ciutadans, com de trobar
una sortida del marasme econòmic i social.
Tanmateix, de la lectura dels programes electorals de les diverses forces
que concorren a les eleccions al Parlament de Catalunya se’n desprenen diferents
posicionaments que resulten il·lustratius dels propòsits de capteniment de cada
una d’elles envers les polítiques territorials. Vegem a continuació com es
tracta en el programes de les forces polítiques que en la darrera legislatura
han tingut grup parlamentari els temes del planejament territorial i de les
polítiques urbanes. Ens centrarem en aquests dos temes, prou rellevants, sense
entrar, per mor de la brevetat, en les qüestions de les infraestructures i l’habitatge,
que requeririen per ells mateixos d’una nota específica.
En el programa de Convèrgencia i Unió el tema de fons en matèria
territorial és el de la competitivitat: “tenim
el repte de dissenyar un país que sigui més competitiu i socialment rendible en
tots els àmbits”, comença dient. Per això proposa elaborar una “nova Llei del territori, que ordeni i
simplifiqui la legislació sobre ordenació territorial, gestió urbanística,
costes, muntanya i paisatge”. Així mateix, afirmen que impulsaran “la
transformació del Plans territorials parcials en instruments que defineixin
estratègies territorials orientades a la millora de la qualitat de vida i a la
generació d’activitat econòmica” i es simplificarà el procediment de l’avaluació
ambiental. La coalició no renuncia a l’elaboració de Plans directors
urbanístics “d’àmbits territorials
especialment complexos i vinculats a activitats econòmiques estratègiques”
i afirma que crearà “nous instruments
jurídics i de gestió integrada que agiliti la implantació territorials i el
desenvolupament de projectes estratègics de forma ràpida i adequada, facilitant
la inversió estrangera que aporti valor”. Pel que fa a les polítiques urbanes,
el programa de CiU no fa cap referència a les Lleis de Barris ni a la d’Urbanitzacions,
les convocatòries de les quals han quedat interrompudes de l’any 2011 ençà, tot
i els reiterats pronunciaments del Parlament de Catalunya a la seva
reactivació, pronunciaments que en ocasions han comptat amb el vot del mateix
grup de CiU. Sense voler-ne fer una simplificació o caracterització, veiem
doncs, com en el programa de la coalició nacionalista s’escolta el ressò d’algun
dels corrents de fons dels debats europeus sobre les polítiques territorials:
la presumpció de que la normativa urbanística, territorial i ambiental pot ser
un impediment a la “competitivitat”
(allò que a Anglaterra n’han dit el “planning burden”), el convenciment de que
ha de ser “ordenada” i “simplificada” per facilitar l’activitat
econòmica, la noció que els instruments de planejament territorial han de ser
revisats per tenir un caràcter més “estratègic”
(vol dir això que han de perdre el seu valor normatiu?), l’afirmació que per a
la implantació de determinats “projectes
estratègics” –en especial els d’”inversió
estrangera que aporti valor”- calen expedients nous i especials que en
facilitin la implantació de forma ràpida i adequada (de nou, aquí sembla
anar-se pel camí de les Enterprise Zones
o del Business Improvement Districts,
que es varen implantar al Regne Unit ja fa anys i que han tingut un gran
desenvolupament en d’altres països, de França a la Xina). I, al costat d’això,
cap esment a les polítiques actives de l’administració per tal de pal·liar de
manera directa els efectes de la crisi en les àrees urbanes.
Al seu torn, el programa del Partit dels Socialistes de Catalunya inicia el
seu apartat relatiu a les polítiques territorials amb una condemna de conjunt a
la trajectòria del govern en la darrera legislatura: “La legislatura que tanquem ha estat la pitjor, en matèria territorial,
des de la restauració de la Generalitat. Pràcticament es pot parlar d’una
no-legislatura. En termes comparatius amb les dues darreres, on la gran
producció de normativa, de planificació i d’obra pública quedarà com una
referencia de futur, en aquesta novena legislatura tant l’ordenació
territorial, la creació d’infraestructures, la mobilitat o la cura del medi
ambient o s’han estancat o han anat enrere”. Així mateix critica que “En matèria de territori el govern ha alterat
el ritme de producció de PDU que volien deixar pactats els desenvolupaments
d’alguns dels espais amb major pressió del país”, la manca de reacció sobre
la proposta de reforma de la Llei de costes i la modificació de la Llei d’Urbanisme
i la Llei del dret a l’Habitatge “en la
línia de la desregulació”. Davant d’això,
reclamen que es “reprengui polítiques que
s’han demostrat importants per a la cohesió a escala local, com són el Pla de
barris i el programa d’ajut als a municipis que compten amb urbanitzacions amb
dèficits urbanístics” que CiU hauria deixat “en un calaix” i que els socialistes han proposat de reprendre en
reiterades ocasions en el Parlament. En canvi, el programa del PSC no concreta quins
haurien de ser els nous passos a donar en matèria de planejament territorial i
urbanístic, la qual cosa no deixa de ser sorprenent atesa les posicions tan rellevants
que el partit detenta en l’àmbit local.
Pel seu costat, el programa del Partit Popular de Catalunya se centra
sobretot en l’àmbit de les infraestructures, tant les que són de titularitat autonòmica
com estatal, i no conté tampoc propostes o precisions respecte el planejament
territorial o urbanístic, que ni tant sols s’esmenta en el document. Pel què fa
a les polítiques urbanes afirmen que apostaran “per la rehabilitació per la rehabilitació com a mesura per a promoure
la reincorporació en el mercat
d’habitatges en desús i de dinamització del sector de la construcció”. Així mateix, indiquen que “tornarem a convocar els ajuts de la llei de
barris, que fomenten la rehabilitació urbana d’espais degradats, i de les
d’urbanitzacions”.
Per contrast, el programa d’Esquerra Republicana de Catalunya en l’àmbit
del planejament i les polítiques territorials resulta molt detallat. S’inicia
també amb un judici positiu respecte “la generació
d’instruments que permetran que la intervenció sobre el territori sigui en el
futur més racional, ordenada i respectuosa amb el patrimoni natural, cultural i
paisatgístic” adoptats ara fa uns anys i una crítica al fet que “el país no es pot permetre –malgrat la
crisi- la paràlisi en matèria de planificació territorial que hem vist la
darrera legislatura”. Per sortir d’aquest impasse, ERC proposa la “redacció d’un nou Pla Territorial General de
Catalunya per planificar el territori amb visió de país i afavorint la
diversitat territorial, establint els usos del sòl a escala supramunicipal per
tal d’assolir una distribució
eficient en el
territori, tot consolidant
el model de
viles i ciutats compactes, complexes i integradores;
una protecció estructural dels espais lliures i de connexió ecològica”.
Així mateix indica que caldrà procedir a desenvolupar el planejament
territorial vigent a través de la “redacció
de plans directors territorials i sectorials, per perfilar amb més detall els
continguts dels plans territorials parcials en espais que per la seva densitat,
patrimoni arquitectònic o natural, coneixen una major fragmentació i pressió
urbanística i, per tant, estan sotmesos a més riscos”. Les propostes es completen amb el projecte d’elaborar
un Pla Territorial de Sistemes de connexió ecològica i un altre d’Espais
fluvials, així com amb la voluntat de completar i desplegar els catàlegs i
altres instruments en matèria de paisatge. No figura en canvi en el programa d’Esquerra
Republicana cap esment a les polítiques de rehabilitació urbana o a la reactivació
de la Llei de Barris i pel que fa a les urbanitzacions s’indica de manera poc
precisa la necessitat “establir una
moratòria de transició al tractament de les urbanitzacions disperses”.
La revisió del
Pla Territorial General de Catalunya és, també, la primera mesura en matèria de
política territorial proposada en el programa d’Iniciativa per Catalunya-Verds.
Aquesta hauria de tenir per objectiu fer del Pla “una veritable agenda 21 de Catalunya i un instrument per ajudar a una
sortida sostenible de la crisi social, econòmica i ambiental actuals, en què es
doni prioritat a les actuacions que ajudin a canviar el model econòmic,
impulsar la recuperació dels valors ambientals del territori, la utilització
eficient dels recursos naturals i del territori, la rehabilitació urbana i a
canviar el model econòmic-productiu, en tots els àmbits, impulsant un nou
concepte d’economia verda i social.” Així mateix, tot i la seva vigència
recent, proposen «revisar els Plans
Territorials Parcial vigents en
especial a la Catalunya Central, el Camp de Tarragona i les Terres de Ponent, per
incorporar-hi els canvi necessaris per impulsar actuacions més decidides de
reequilibri territorial transformació del teixit productiu, introducció de les
noves infraestructures de transport col·lectiu i canvis del model urbanístic”.
Pel
que fa la Pla Territorial Metropolità de Barcelona proposen desenvolupar-lo “amb la formulació del Pla o Plans Directors
que s’estableixen, amb criteris de contenció urbana, millora, regeneració i
rehabilitació dels barris i ciutats que presentin situacions de més degradació
o riscos socials, desenvolupar els criteris socioambientals que s’estableixen
al Pla Territorial i a la seva Memòria Ambiental”. Tanmateix, aquest desenvolupament
hauria de coexistir amb la redacció d’un nou pla territorial “per a l’àmbit funcional del Penedès”, que
suposaria el desmembrament dels àmbits Metropolità, Catalunya Central i Camp de
Tarragona. Pel que fa a la normativa urbanística, ICV proposa la revisió del
text de la llei per tal de suprimir determinacions
introduïdes per CIU en l’última reforma (...) destinades a afavorir interessos privats,
facilitar l’especulació urbanística, devaluar el planejament territorial i sectorial
i la protecció ambiental i els valors del territori i reduir les competències urbanístiques
dels ajuntaments, i —en segon terme— adaptar aquestes lleis als nous criteris i
objectius d’un urbanisme sostenible, que ajudi a les polítiques de cohesió
social, sostenibilitat urbana i canvi del model productiu i residencial.” Així
mateix, proposen de reactivar la Llei de Barris i la Llei d’Urbanitzacions.
Finalment, el programa de Ciutadans tampoc es refereix de manera explícita al Planejament territorial vigent o futur i es centra, de nou, més en la temàtica de caràcter infraestructural. Tot i així hi figuren algunes propostes en el camp de les polítiques territorials que contenen imprecisions, s’ha de dir, prou assenyalades: “promourem un pla territorial de connectors ecològics entre parcs naturals, el PEIN 2000, per tal de facilitar el pas de fauna entre ells i preservar la biodiversitat originant, d’aquesta forma, una xarxa de parcs naturals connectats entre ells”. Així mateix, en l’àmbit urbanístic hi figuren diverses propostes, de caràcter molt genèric, algunes de les quals ja estan recollides en la normativa urbanística i territorial vigent: “Fomentarem l’ús racional del sòl amb subjecció a les necessitats reals de la demanda en funció del creixement de la població, segons el model compacte sustentable d’acord amb les recomanacions de la Conferència de Rio. Per això, s’aplicarà per a cada municipi un esponjament màxim de sòl urbanitzable admissible en les revisions del seu plantejament general, en funció de les projeccions de poblacions i activitats, amb aplicació d’estàndards adequats al nostre nivell de desenvolupament per la reserva obligatòria del sòl destinat a equipaments i dotacions, serveis tècnics, espais lliures i zones verdes.” El programa de Ciutadans no esmenta les Lleis de Barris ni la d’Urbanitzacions.
Les eleccions del proper dia 25 de novembre, decisives per tantes raons, ho són també per a l'ordenació del territori, les polítiques urbanes i llurs efectes en les condicions de vida de la població. Caldrà doncs tenir-ho en compte i obrar en conseqüència.
Finalment, el programa de Ciutadans tampoc es refereix de manera explícita al Planejament territorial vigent o futur i es centra, de nou, més en la temàtica de caràcter infraestructural. Tot i així hi figuren algunes propostes en el camp de les polítiques territorials que contenen imprecisions, s’ha de dir, prou assenyalades: “promourem un pla territorial de connectors ecològics entre parcs naturals, el PEIN 2000, per tal de facilitar el pas de fauna entre ells i preservar la biodiversitat originant, d’aquesta forma, una xarxa de parcs naturals connectats entre ells”. Així mateix, en l’àmbit urbanístic hi figuren diverses propostes, de caràcter molt genèric, algunes de les quals ja estan recollides en la normativa urbanística i territorial vigent: “Fomentarem l’ús racional del sòl amb subjecció a les necessitats reals de la demanda en funció del creixement de la població, segons el model compacte sustentable d’acord amb les recomanacions de la Conferència de Rio. Per això, s’aplicarà per a cada municipi un esponjament màxim de sòl urbanitzable admissible en les revisions del seu plantejament general, en funció de les projeccions de poblacions i activitats, amb aplicació d’estàndards adequats al nostre nivell de desenvolupament per la reserva obligatòria del sòl destinat a equipaments i dotacions, serveis tècnics, espais lliures i zones verdes.” El programa de Ciutadans no esmenta les Lleis de Barris ni la d’Urbanitzacions.
Les eleccions del proper dia 25 de novembre, decisives per tantes raons, ho són també per a l'ordenació del territori, les polítiques urbanes i llurs efectes en les condicions de vida de la població. Caldrà doncs tenir-ho en compte i obrar en conseqüència.