DEPARTAMENT DE GEOGRAFIA
UNIVERSITAT AUTÒNOMA DE
BARCELONA
MASTER D’ESTUDIS
TERRITORIALS I DE LA POBLACIÓ
CURS ACADÈMIC 2017-2018
MÒDUL D’ORDENACIÓ,
PLANEJAMENT I GESTIÓ DEL TERRITORI
PROFESSOR: ORIOL NEL·LO
1. Introducció
El Màster
d'Estudis Territorials i de la Població del Departament de Geografia de la
Universitat Autònoma de Barcelona té per objectiu la
formació de professionals en l'anàlisi i la gestió del territori. Enguany dedicarà
el seu programa troncal a l'estudi i a l'elaboració de propostes per a la
planificació i la gestió urbana a la ciutat de Mataró.
El programa complert, consultable en el
Quadern de Troncal, està integrat per quatre mòduls -Temes Avançats, Ordenació
del Territori, Sistemes d'Informació Geogràfica i Paisatge, Ciutat i espais
metropolitans-, els cicles de conferències a Terrassa i a Bellaterra i el
treball de camp. A continuació trobareu el contingut de les lliçons del mòdul
d'Ordenació del Territori que impartirà el professor Oriol Nel·lo.
2. L’ordenació del territori:
tècnica professional, instrument administratiu i designi polític
Els processos de transformació del
territori en les societats contemporànies es caracteritzen per la seva
velocitat i la seva profunditat. La integració de l’espai a escala planetària i
l’avenç del procés d’urbanització comporten canvis radicals tant en
l’estructuració dels sistemes urbans, com en l’ocupació del territori, la
utilització dels recursos i la configuració del paisatge. Canvis que són alhora
causa i efecte de les dinàmiques demogràfiques, de l’organització dels
processos productius, de la circulació dels factors (capital, mercaderies,
informació, força de treball), de l’estructuració social i de la distribució de
la riquesa.
A escala regional, a les regions
mediterrànies europees, la integració del territori i l’avenç del procés
d’urbanització ocorregudes durant el darrer mig segle han estat estretament
relacionades amb el desenvolupament econòmic, la disminució de les desigualtats
territorials, la unificació dels mercats laborals i la major accessibilitat als
serveis. Tanmateix, la concreció de les transformacions territorials ha
comportat també en molts casos l’aparició o l’agreujament de diverses
problemàtiques, vinculades a factors com l’ocupació accelerada del sòl, la
dispersió de la urbanització, l’especialització funcional dels llocs, l’augment
del cost dels serveis, l’increment de les necessitats de la mobilitat, el
malbaratament dels recursos naturals o els riscos de la segregació social.
En aquest context, és a dir, davant de les
potencialitats i les problemàtiques que es deriven de les transformacions
territorials contemporànies, pren una importància creixent la capacitat dels
poders públic d’ordenar el territori en benefici de la col·lectivitat. Per això
resulta necessari dotar-se de diagnosis, instruments i normatives capaços
d’orientar, potenciar i, quan s’escaigui, corregir, les dinàmiques territorials
en curs. Aquest és el camp de l’ordenació del territori com a tècnica
professional, com a actuació administrativa i com a designi polític.
3. Objectius del mòdul: el
coneixement dels instruments i l’aprenentatge de les tècniques
El mòdul s’insereix en el programació
troncal del METIP 2017-2018, que té com a finalitat principal oferir als
estudiants la possibilitat de participar en l’elaboració, a efectes didàctics,
d’un instrument d’ordenació del territori. A aquests efectes, totes els mòduls
del primer semestre del Màster s’integren en un únic programa, configurat, a
més de les sessions didàctiques, per un exercici intensiu de treball de camp,
dos cicles de conferències i tres setmanes de tallers. L’exercici proposat per
aquest any és l’elaboració d’un document de La planificació i gestió dels
espais públics a la ciutat de Mataró i el seu entorn en la perspectiva 2050.
En aquest context, el mòdul de planejament
territorial del Màster d’Estudis Territorials i de la Població té precisament
com objectiu perfeccionar la capacitat dels estudiants de intervenir
professionalment en l’ordenació del territori. En les lliçons impartides pel
professor Oriol Nel·lo s’estudiaran els diversos instruments
disponibles per a l’ordenació i la gestió del territori. Es partirà de
l’experiència catalana de les darreres dècades en aquest camp i, a partir de
l’estudi de les seves realitzacions, amb el seu potencial i les seves
limitacions, s’avançarà cap a l’adquisició de coneixements i tècniques de
caràcter general.
Des del punt de vista de les capacitats,
l’objectiu central del mòdul es concreta en dues direccions:
a)
Per un costat, donar a conèixer als estudiants els instruments vigents en
matèria d’ordenació territorial.
b)
Per l’altre, avesar-los a la pràctica de la comprensió, l’elaboració i la
gestió d’aquests instruments.
D’altra banda, des del punt de vista
professional es treballaran amb particular atenció aspectes com són:
a)
L’estudi de les fonts normatives en matèria d’ordenació del territori
b)
La comprensió dels circuïts administratius que hi tenen relació.
c) El
coneixement dels recursos cartogràfics, estadístics i administratius per a la
seva elaboració i gestió
d) L’anàlisi
dels instruments vigents (plans territorials, plans directors urbanístics,
planejament urbanístic general, normatives sectorials).
e)
Les tècniques per a la seva elaboració.
f) La
formació i la col·laboració en equips interdisciplinars per a la seva confecció
i gestió.
4. Treball de curs i avaluació:
l’elaboració hands-on d’un instrument de planejament
territorial
Com s’ha dit, el mòdul forma part del
programa troncal del METIP 2017-2018, programa que te com a objectiu principal,
perfeccionar les capacitats dels alumnes d’intervenir directament com a futurs
professionals en l’elaboració i la gestió d’instruments d’ordenació del
territori.
L’objectiu dels ensenyaments troncals
del primer semestre consistirà en dotar els estudiants de les habilitats
conceptuals i pràctiques per al disseny i redacció d’instruments planejament
urbà.
Així, el programa del Mòdul ha estat
elaborat de manera coordinada amb la resta dels mòduls del semestre, de manera
tal que, a més, dels continguts de caràcter conceptual i instrumental, es
disposi del temps necessari per tal que els alumnes puguin elaborar, a efectes
didàctics, un instrument de planejament amb allò que serien tots els seus
elements.
El procés s’estructurarà en cinc etapes:
a) Reconeixement
territorial. Contingut: Memòria explicativa sobre les dinàmiques de
transformació del urbana a Mataró.
b) Anàlisi
de les problemàtiques territorials i ambientals. Contingut: Estudi de la
problemàtica ambiental i urbanística del rodal de Mataró. Construcció
d’escenaris amb l’horitzó 2050.
c) Identificació
de potencialitats i riscos. Contingut: elaboració de les taules SWOT.
d) Establiment
de criteris i objectius. Contingut: concepte, criteris i proposta
d’objectius específics a assolir en l’exercici de planejament (a aquests
efectes, es suggeriran objectius contrastats als diversos grups per tal de fer
evidents les diverses possibilitats d’utilització del planejament).
e) Elaboració
dels projectes i propostes d’intervenció. Contingut: propostes per a la
intervenció .
5. Horaris, tasques i avaluació
Per a l’elaboració
d’aquest projecte el mòdul constarà de les activitats següents:
12
sessions de 120 minuts, per un total 24 hores.
El mòdul s’avaluarà a través d’un examen.
Hi haurà possibilitat de reavaluació de
l’examen específic del mòdul. No hi haurà
possibilitat de re-avaluació per al treball troncal.
6. Instruments i materials
d’autoaprenentatge
A l’inici del curs es posaran diversos
materials i recursos formatius a disposició d’aquells estudiants que, per
raó de l’especialització de la seva formació prèvia o de la seva procedència,
considerin que els cal un treball previ addicional per tal d’adequar el seu
nivell de formació en matèria d’urbanisme i ordenació del territori.
Aquests materials inclouran mecanismes
d’autoavaluació, però el seu contingut no serà objecte d’avaluació separada en
el marc del mòdul.
7. Programa del mòdul
El programa definitiu del Mòdul serà el
que apareixerà en el Quadern de Bloc, integrat amb les matèries Sistemes
d’Informació Geogràfica i Paisatge, Ciutat i Espais Metropolitans i Temes
Avançats.
Tanmateix, a efectes informatius, s’indica
a continuació el contingut de les 24 sessions lectives de les constarà el
mòdul. Cada una d’aquestes sessions constarà de 90 minuts.
5
d’octubre 2017
1. Les
dinàmiques urbanes: el procés
d’urbanització contemporània a Mataró
2. Els instruments
per a la gestió del territori a Catalunya
19 d’octubre
2017
3. El planejament
territorial: problemàtica, continguts i mètode
4. El Pla
Territorial Metropolità de Barcelona
26
d’octubre 2017
5. El règim jurídic
del sòl i el planejament urbanístic
6. El sistema de
planejament
2
de novembre 2017
7. La política de
sòl i habitatge
8. Les polítiques
de rehabilitació urbana
9
de novembre 2017
9. Els agents
urbans, les polítiques i els instruments de planejament
10. Mataró 2050.
Escenaris relatius al marc institucional i al planejament
16
de novembre 2017
11. La dinàmica del
litoral
12. El planejament del
litoral
Aquest calendari podrà ser modificat d’acord amb les incidències que puguin produir-se o per les necessitats de la docència.