Representació de la Jacquerie de 1358 a les Chroniques de Froissart |
En aquests
debats, prou complexos en si mateixos, un element contribueix a ocultar els
interessos en joc i a dificultar la comprensió dels problemes: la reiterada interpretació
del conflicte com d’un enfrontament entre el “camp” i la “ciutat”. Així, el
malestar agrari és representat com un xoc entre la societat rural –adornada d’uns
valors i productora de béns bàsics- i una societat urbana incapaç de comprendre
les seves necessitats. En aquest context, el camp no tindria altre recurs que
marxar sobre la ciutat per tal de fer valdre les seves raons, com en una
moderna jacquerie. Les imatges de les
columnes de tractors avançant cap a les capitals europees i ocupant-ne les
places i avingudes serien la imatge gràfica d’aquesta col·lisió d’interessos.
Es tracta,
és clar, d’una visió carregada de contingut ideològic i, per tant capaç de
suscitar un elevat nombre d’emocions i adhesions. Tanmateix, aquesta representació
simplificadora és enganyosa, en primer lloc perquè la distinció tradicional
entre camp i ciutat, entre rural i urbà, es correspon cada vegada menys a la
realitat en l’Europa contemporània. Per un costat, les formes de vida urbana s’han
generalitzat i la urbanització ha tendit a expandir-se fins abraçar la pràctica
totalitat dels espais regionals. Per l’altre, com ha escrit Francesco Galli, les
antigues àrees rurals han esdevingut, per bé i per mal, espais operacionals d’un
sector agrari cada vegada més integrat i financiaritzat, caracteritzat per un
elevat desplegament tecnològic i químic, que en fa “un medi profundament
artificialitzat, no tant distant de les urbanitzacions urbanes”.
Les dades
relatives a mercat de treball venen a confirmar la inadequació de interpretar
el problema agrari com un conflicte entre territoris. L’ocupació agrària
representa, segons dades d’Eurostat, tot just el 4,2% del total en la Unió
Europea. La proporció és encara més baixa en el conjunt d’Espanya, 3,6%, i, en
particular, a Catalunya, 1,4%. Així, fins i tot en les comarques
tradicionalment considerades rurals els ocupats en l’agricultura i la ramaderia
no representen més que una petita part dels que treballen. Per dir-ho
gràficament: a l’Alt Pirineu i l’Aran, territori que a Catalunya es sol
considerar rural per antonomàsia, hi ha en l’actualitat poc més de 2.000
pagesos actius. Els pirinencs que treballen en l’hostaleria els doblen en
nombre, i el mateix ocorre amb els que treballen en d’altres sectors, com la
construcció i el comerç. Els pagesos tenen doncs tot el dret a expressar-se,
però, des del punt de vista de l’ocupació, la representativitat del territori
pirinenc correspondria més aviat, als cambrers, als pisters (que a Baqueira han de dormir en roulottes), als paletes, als
mestres d’escola, als sanitaris i als empleats de botigues i supermercats.
D’altra
banda, la imatge del conflicte a partir de la distinció axiològica entre camp i
ciutat amaga que en un i altre àmbit hi ha interessos no només diversos, sinó
sovint contraposats. Com ha explicat el sindicalista Joan Coscubiela, la
presumpte existència d’uns “interessos del camp” posa en el mateix sac “les
jornaleres que guanyen el salari mínim i els empresaris agraris que els neguen
l’augment al·legant problemes de competitivitat”. La mateixa amalgama d’interessos
es produeix en presentar la població urbana com a homogènia, quan resulta
evident que està dividida per múltiples tensions i fractures.
Cal
reconèixer, tanmateix, que la utilització de metàfores territorials a l’hora d’explicar
i representar conflictes socials complexos ha proliferat en els darrers anys. A
França, la revolta dels gilets jaunes
ha estat interpretada sovint, a partir de les teories del geògraf Christophe Guilluy
i d’altres autors, com un enfrontament entre la France périphérique i el poder de la ciutat, amb Paris al capdavant.
A Gran Bretaña, el vot a favor del Brexit va ser explicat, amb molt de ressò,
per Agustín Rodríguez-Pose, professor a la London School of Economics, com “the revenge of the places that don’t matter”,
és a dir, com un esclat d’indignació dels territoris postergats davant la gran
ciutat. La fórmula ha fet fortuna també a l’hora d’explicar el descontentament
polític a Europa i l’ascens de l’extrema dreta.
Tanmateix,
davant aquestes interpretacions simplificadores, alguns autors, com Claire
Colomb, professora a Cambridge, han fet notar que avui dia les desigualtats
socio-econòmiques tallen els territoris a una escala molt més fina que no pas
el que suggereixen les dualitats “perifèric/metropolità”, “rural/urbà”, “camp/ciutat”.
Recentment hem realitzat un estudi que ve a confirmar aquesta interpretació pel
cas de Catalunya. Així, hem tractat d’establir estadísticament quins són els
factors territorials explicatius de les desigualtats socials. Tradicionalment,
aquestes han estat explicades, sobretot com el resultat del contrast entre grans
àrees geogràfiques (la costa i l’interior, la muntanya i la plana), entre
localitats de diversa grandària (la gran ciutat, la vila, el poble) o els
espais urbans i rurals. Doncs bé, l’evidència estadística mostra que tot i que
existeixen notables desigualtats associades a aquests factors, aquestes
resulten destacadament més reduïdes que les relacionades amb una altra
variable: la segregació residencial. Així, la separació dels individus i les
llars en funció de la seva capacitat de triar lloc de residència, aplega la
població més vulnerable en determinats barris i municipis, tant en les àrees
més densament poblades com en les que ho són menys. D’aquesta manera, les
condicions de vida de la Trinitat Nova de Barcelona tenen més a veure amb les
del barri de l’Estació de Puigcerdà o amb el casc històric de Balaguer, que no
pas amb les Corts o amb Sant Gervasi. Es confirma així que, des del punt de
vista de les desigualtats, les fractures territorials no tenen tant a veure amb
grans unitats espacials, o en l’oposició entre “camp” i “ciutat”, com amb les
divisòries insidioses dels mercats de treball i de l’habitatge.
No hi ha
dubte que la financiarització de la producció, la concentració de la propietat,
els canals de distribució i la competència de la producció de tercers països
posen en greus dificultats bona part de les explotacions agrícoles. No hi ha
dubte tampoc que la gestió de les polítiques agràries i ambientals és certament
millorable. Però la solució d’aquestes qüestions no s’aconseguirà contraposant
uns presumptes “interessos del camp” als “interessos de la ciutat”. Al
contrari, l’avenç, complex i difícil, ha de passar precisament per evidenciar
que en tots els àmbits territorials hi ha interessos contraposats. Que, com han
mostrar recentment Rosa Cerarols i Joan Nogué, en els àmbits rurals
tradicionals proliferen avui nous projectes, que, en molts casos, prefiguren
models alternatius d’organització comunitària i de producció agrícola, més
respectuosa ambientalment i més equitativa socialment. Que aquestes iniciatives
són contradictòries amb els interessos econòmics predominants en el món agrari
i, en canvi, poden trobar complicitats decisives en aquells que a ciutat malden
per impulsar una major justícia social i una més alta democràcia política. I
que entre uns i altres, és a dir, entre aquells que des d’un i altre lloc
impulsen projectes transformadors, hi ha la possibilitat i la necessitat d’establir
aliances .
Referències
Cerarols, Rosa & Nogué, Joan (2022). L’altre món rural. Reflexions i experiènciesde la nova ruralitat catalana. Barcelona, Tigre de Paper.
Colomb, Claire (2020). The Revolt of the “Periphery” Against the “Metropolis”? Making Sense of the French Gilets Jaunes Movement (2018-2020).
International Journal of Urban and
Regional Research.
Checa, Joan & Nel·lo, Oriol (2021). Residential Segregation and Living Conditions. An Analysis of Social Inequalities inCatalonia from Four Spatial Perspectives. Urban
Science, 5, 2: 45
Coscubiela, Joan (2024). De la lucha de clases al agraviocomparativo. eldiario.es, 9.02.2024.
Galli, Francesco (2024). PAC vs. New Deal. L’agricoltura assedia la città. Chi vincerà? Tieni la
sinistra. 7.02.2024
Guilluy, Christophe (2014). La France périphérique: Comment on a sacrifié les classes populaires.
Paris, Flammarion.
Rodríguez Pose, Andrés (2018). The revenge of the places that don’t matter (and what to do about it). Cambridge Journal of Regions, Economy and Society, 11/1.
[Article publicat a Crític, 14.02.2024]