Kornel Filipowicz (1913-1990) |
Un romanç de
províncies (Romans prowincjonalny,
1960, publicat en castellà per la benemèrita editorial Las Afueras), narra les
relacions, breus i desafortunades, entre Milobrzeski, un poeta procedent de
Varsòvia, i Elzbieta, una jove resident en una petita vila de província. La
història pot ser llegida -i això, des del punt de vista geogràfic, ens
interessa particularment- com la trobada entre el món urbà i el món rural, entre
la ciutat i el camp, amb les corresponents tensions, esperances i desenganys.
De fet, els personatges de Filipowics veuen, en bona mesura,
condicionada la seva relació per les percepcions, creences i estereotips que
cadascú abriga respecte el món d’on procedeix l’altre. Així, els habitants de
la vila -Elzbieta en primer lloc- envegen la gent que viu a les ciutats i comparteixen
l’aspiració d’“abandonar aquestes estretors, tota aquesta brutícia i aquest fang,
i organitzar-se [...] una vida decent en una ciutat gran”. Aquesta “vida decent”
es caracteritzaria per l’accés a les comoditats i les amenitats de la vida
urbana: “quan penso que, per allà, en d’altres llocs, la gent passa les tardes
d’hivern llegint un llibre al costat de la ràdio, els radiadors els escalfen,
que els banys estan disponibles sempre que es vol, que a la cuina hi ha gas i
canonades, que al carrer del costat hi ha un cinema, que poden anar al teatre a
un concert… de debò, no em cap al cap per què seguim aquí”. La vila no només
resulta avorrida sinó que, a més, coarta la llibertat ja que és un lloc “en el
que tothom es coneix, on tot se sap i
cada intent d'amagar alguna cosa privada a l'ull de l'opinió pública es gira contra l'individu”.
Aquesta aspiració dels vilatans d’una vida més alta a ciutat,
contrasta amb la visió de la vida al camp com a camí per a la purificació i la
salvació personal, per part del poeta. Aquest abjura, si més no de paraula, de
la superficialitat de la vida urbana “on tots s’estimen, s’abracen, es besen i,
al mateix temps, com se sol dir, ‘s’apunyalen per l’esquena’”. La relació entre
ambdós protagonistes està condicionada per aquestes visions contraposades: ella
hi veu, més o menys, la via per escapar a ciutat, ell per accedir als valors del
camp. Així, l’intent de concretar les aspiracions d’un i de l’altre estan
condemnades al fracàs. A ciutat, “el sentiment de soledat entre la gent”
acompanya Elzbieta a tot arreu i “li arrabassa qualsevol residu de seguretat en
ella mateixa”. En el “petit món
provincià”, Milobrzeski es sent com “en un país de gent salvatge”, envoltat per
persones que no entén bé. Els vilatans li semblen “divertits, però al mateix
temps perillosos”, ja que s’ocupen d’afers que no comprèn: percep que “tenen
una empresa en comú, alguna cosa els uneix, per alguna cosa es barallen”, però
el què és “un misteri al que ell no podia accedir”.
Podríem preguntar-nos quina raó aquesta obra, publicada fa
més de seixanta anys en circumstàncies tan diverses de les nostres, ens resulta
tan estranyament propera. En primer lloc, això es deu, és clar, als valors
literaris de l’autor. Però hi ha més que això: tot i les transformacions substancials que el territori europeu ha conegut de mitjans del segle passat
ençà, els estereotips i llocs comuns de la nostra percepció perduren. Així, igual que els personatges de Filipowics, conservem una visió dual del territori, com si aquest
si estigués composat de dos mons separats, camp i ciutat, cadascun adornat amb
els respectius atributs. El camp amb la seva tranquil·litat, autenticitat, puresa,
avorriment i molèsties; la ciutat amb la seva comoditat, llibertat, amenitat,
anonimitat i soledat.
En el relat de l’escriptor polonès, és la noció de pertànyer
a mons diversos el que atrau recíprocament els protagonistes i, al mateix
temps, el que dificulta i, en darrer terme, porta al fracàs la seva relació. Sis dècades s’han escolat des de la seva publicació. En aquest mig segle llarg, no només han col·lapsat
els règims de “socialisme real”, sinó que a tot Europa s’ha produït una expansió
abassegadora de la urbanització, la pràctica desaparició de les societats
pageses, la integració del territori i la generalització de les formes de vida
urbana. Tanmateix, els estereotips respecte el camp i la ciutat no només
segueixen tenallant les nostres percepcions, sinó que són utilitzats reiteradament en les polèmiques polítiques, com evidencien les lectures dels conflictes agrícoles que aquests dies sotraguen diversos països europeus.
No seria convenient
arraconar aquests estereotips? No seria l’hora d’entendre que més que un “món urbà” i un “món
rural”, hi ha persones i grups socials, amb els seus interessos i les seves
pugnes? No hauríem de concloure que allò que posa en risc la continuïtat de tants agricultors europeus no és, genèricament, "la ciutat", sinó la pressió del capital i la financiarització de la producció? No seria aquesta una aproximació més útil per gestionar
les aspiracions i el conflictes, personals i col·lectius?